page background
Twoja marka w sieci: dlaczego kontekst jest ważny w działaniach social listening

Social listening może przypominać błądzenie po lesie. Nie wiesz, w którą stronę iść, drzewa ciągną się w nieskończoność i wszystkie wyglądają podobnie. Ale może to też być przyjemna, dobrze oznaczona trasa. W skutecznym „nasłuchiwaniu w sieci” niezbędna jest możliwość poznania kontekstu i kategoryzacja treści według tagów i kluczowych tematów. Naukowcy z IPI PAN stworzyli autorskie narzędzie, które w inteligentny sposób kategoryzuje i taguje wypowiedzi internautów. Zobacz, jak to działa.

 

W skrócie: social listening to obserwacja na bieżąco tego, co odbiorcy piszą w internecie. W tym artykule:

  • skoncentrujemy się na tym, jak można platformę Semoni Media Intelligence zastosować w działaniach social listening,
  • udowodnimy, że platforma Semoni Media Intelligence to skuteczne narzędzie do śledzenia wzmianek w sieci,
  • wielokrotnie odniesiemy się do kwestii kontekstu i funkcji tagowania semantycznego, którą posiada Semoni, a która bardzo ułatwia działania w zakresie social listening.

Sztuczna inteligencja rozumie tekst jak człowiek

Semoni bazuje na zaawansowanej technologii pozwalającej na głębokie analizy dużych tekstowych zbiorów danych. Mogą to być zarówno publiczne zasoby internetu, jak i zapisy komunikacji konsumentów w kanałach własnych marki (chaty, maile, call center).

Nasze algorytmy sztucznej inteligencji rozumieją tekst praktycznie jak człowiek, tylko że są od niego nieporównanie szybsze. Automatycznie każdej wzmiance nadają tagi semantyczne, dodatkowo grupują tagi w homogeniczne kręgi tematyczne. Wskazują sentyment wypowiedzi  – czy jest pozytywna, neutralna, negatywna, a także zaznaczają w tekstach słowa i frazy o zabarwieniu emocjonalnym. Tworzą również rankingi fraz sentymentalnych oraz wspomnianych tagów semantycznych. Dzięki temu – jeśli social listening jest elementem Twojej strategii marketingowej, możesz bardziej skutecznie obserwować wątki oraz najważniejsze tematy, i to w podziale na kategorie. Zobaczmy, jak Semoni radzi sobie z tagowaniem semantycznym.

 

Semoni wskazuje tematy kluczowe występujące w wypowiedziach, określa ich sentyment  na poziomie słów i fraz. Poniżej: przykładowa analiza case’u „ęśąćż” mBanku


Semoni wskazuje pozytywne i negatywne frazy sentymentalne, jakie występują w wypowiedziach, oraz częstotliwość, z jaką się pojawiają. Można podejrzeć każdą frazę i poznać jej kontekst. Poniżej: przykładowa analiza case’u „ęśąćż” mBanku. Wskazane zostały frazy negatywne występujące w wypowiedziach internautów

Poznaj kontekst, czyli dlaczego warto słuchać, o czym mówią ludzie w sieci

Marka nigdy nie działa w próżni. Wiedza na temat kontekstu, w jakim internauci naturalnie umieszczają nasz brand, produkt lub kampanię, może wiele wyjaśnić. Niekiedy to nawet jak odkrycie nowego kontynentu. Dzięki niej:

  • poznasz nowe funkcjonalności lub kreatywne wykorzystania produktu,
  • poznasz nietypowe skojarzenia, które będą jak znalazł w kampanii,
  • zobaczysz produkt w kontekście lub na tle konkurencji,
  • dowiesz się, jakie problemy klienci mają z produktem,
  • lepiej sprofilujesz klientów,
  • poznasz nowe grupy docelowe,
  • przewidzisz potrzeby klientów,
  • poznasz najgłębsze motywacje i nastroje klientów, o których nie powiedzą w ankiecie czy wywiadzie,
  • dotrzesz do klientów zadowolonych i tych, którzy nie lubią marki,
  • na bieżąco będziesz wiedzieć, o czym mówią klienci.

To ogromny zasób wiedzy, który może przesądzić o „być albo nie być” marki. Semoni Media Intelligence dostarcza  skategoryzowane treści, które są dobrym materiałem do dalszej analizy.

Głęboka analiza i skuteczny social listening w kilka sekund

Zobacz, cały ekosystem marki

Ciekawym przykładem do analizy jest np. sieć 5G. Podobnie będą wyglądały także wyniki dla Twoich słów kluczowych.

Co internauci piszą o 5G? Poznaj „zaskakującą prawdę” o 5G

Algorytmy Semoni  przeanalizowały wszystkie dostępne publicznie zasoby internetu (media społecznościowe – Facebook, Instagram, YouTube, Twitter, portale, fora, blogi). Każda z kilkunastu tysięcy wypowiedzi, jaka pojawiła się na temat sieci 5G, została otagowana i skategoryzowana. Na poniższej mapie tagów – wygenerowanej automatycznie, można w szczegółach zobaczyć, w jakim kontekście występuje 5G w wypowiedziach internautów, które konteksty mają największą wagę, jak się one ze sobą łączą, a na koniec – w jaki sposób występują w wypowiedziach internautów.

 

Mapa tagów wskazuje kontekst, w jakim toczy się dyskusja na temat np. naszej marki. Graficzna reprezentacja treści pozwala szybko zorientować się, które tematy poruszane są najczęściej i jakie są dominujące wątki w danej dyskusji

Na mapie tagów widać, które konteksty występują najczęściej w wypowiedziach internautów, jakie konkretnie tematy są poruszane w ramach poszczególnych kontekstów i ile ich jest.

Niektóre „kręgi” , możemy je też nazwać „polami semantycznymi”, są fizycznie większe i to są bardziej pojemne kategorie. Widać z nich, że internauci do jednego „worka” wkładają wiele tematów powiązanych ze sobą. Inne z kolei są mniejsze i zawierają np. trzy słowa – można z tego wywnioskować, że w danym kontekście marka występuje rzadziej. Niemniej jednak to także jest ciekawa informacja do analizy, bo może odkryć nietypowy kontekst, jakiego się nie domyślamy.

Gruntowny social listening, czyli głęboko kopiemy w tekście

Możesz wziąć pod lupę tag, który przykuł Twoją uwagę, i  – albo zawęzić analizy tylko do niego,  albo go usunąć – jeśli Cię nie interesuje. To jest moment, w którym schodzimy na jeszcze głębszy poziom analizy. Trochę jak w kopalni – odkryliśmy złoże cennego surowca i kopiemy coraz głębiej.

Zobaczmy np. tag „koronawirus”. Myślisz, że 5G to zagadnienie technologiczne? Może Cię to zaskoczy, ale okazuje się, że 5G wiąże się z tematem pandemii, i to na wielu poziomach. W tym polu semantycznym widać takie frazy jak:  „nowa technologia”, „Bill Gates”,” WHO”, „bakteria”, „krew”, „odpowiedzialność”. Nazwijmy to pole: „teorie spiskowe”.

Mapa tagów pozwala nam na przyjrzenie się dyskusji „od ogółu do szczegółu”. Klikając w słowo, które nas zainteresowało, możemy podejrzeć każdy wątek, łącznie ze wzmiankami, jakie go tworzą

Kopiemy dalej. Możesz zejść na jeszcze bardziej szczegółowy poziom analizy i przyjrzeć się tagowi „bakteria”, a nawet wyszukać konkretne wypowiedzi internautów, w których się pojawia to słowo, poznać jego autora i jednym kliknięciem przejść na jego profil w social media.

 

Algorytmy Semoni określają sentyment wypowiedzi nie tylko na poziomie ogólnym, ale przede wszystkim na poziomie poszczególnych słów kluczowych i fraz użytych w zdaniu do wyrażenia opinii

Oddzielną funkcjonalnością Semoni Media Intelligence jest określanie sentymentu na poziomie tagów.  Dzięki temu możemy też dowiedzieć się, jaki wydźwięk emocjonalny przeważa w wypowiedziach zawierających określony tag.

 

Semoni określa wydźwięk emocjonalny na różnych poziomach tekstu, od tematów kluczowych, fraz po pełne wypowiedzi. Osobną funkcją jest określenie sentymentu dla wypowiedzi zawierających dany tag, co pozwala na jeszcze większe uszczegółowienie analiz i raportów

Przyjrzyj się kto, co i dlaczego mówi o marce

Mapa tagów pozwala Ci szybko zorientować się, w jakich kontekstach występuje marka, produkt lub inne wyszukiwane słowo kluczowe czy fraza. Lista tagów wskaże, jak często tag występuje w danym zbiorze wypowiedzi oraz czy towarzyszy mu kontekst pozytywny czy negatywny. Możesz kliknąć w każdy tag, który Cię zainteresuje, i zawęzić wyniki tylko do niego. Łatwo przejdziesz do poziomu konkretnych wypowiedzi, które się z nim wiążą. Tak też możesz poznać nastroje internautów, ich opinie, ale także np. znaleźć influencera lub osobę, która wypowiada się krytycznie. Automatyczna kategoryzacja treści pozwala Ci szybko zorientować się, czego dokładnie dotyczą treści generowane przez internautów. Jak widać na przykładzie 5G – niektóre konteksty są bardzo nietypowe. Social listening przypomina tu trochę pudełko czekoladek – nigdy nie wiesz, co ci się trafi, a niektóre wyniki mogą być zaskakujące.

Technologia do zaawansowanych działań social listening

Teksty w internecie (oraz tekstowe zasoby firm) to ogromna baza danych jakościowych, nazywanych danymi nieustrukturyzowanymi. Do ich analizy nie wystarczą standardowe narzędzia, pracujące na liczbach. Dlaczego w ogóle w Semoni zajmujemy się analizą tekstów w internecie?

Założyciele Semoni podczas wieloletniej pracy naukowej w Instytucie Podstaw Informatyki Polskiej Akademii Nauk stworzyli algorytmy sztucznej inteligencji i narzędzia przetwarzania języka naturalnego do semantycznej analityki tekstów. Stosujemy ją do:

  • analizy sentymentu na poziomie słów i fraz,
  • tagowania semantycznego,
  • inteligentnego wyszukiwania z uwzględnieniem kontekstu,
  • text mining.

Na podstawie posiadanej technologii możemy budować inteligentne produkty dla biznesu − zarówno w modelu SaaS, jak i szyte na miarę narzędzia wdrażane u Klienta.

W tym artykule skoncentrowaliśmy się na social listeningu. Technologia, jaką posiadamy, pozwala na realizowanie strategii social listeningowej na bardzo zaawansowanym poziomie, na którym algorytmy inteligentnie określają sentyment dla słów kluczowych i fraz, automatycznie kategoryzują treści oraz przypisują tagi semantyczne.

A co o Twojej marce mówią internauci?

 

Umów bezpłatne demo

 

 

poleć artykuł:
Wróć do listy artykułów Czytaj kolejny artykul